De informatiemanager in combinatie met communicatiemanager

Als informatiemanager ben jij de schakel tussen de strategie van de organisatie en wat er in de praktijk echt gebeurt. Je geeft een operationele invulling aan de businessdoelstellingen van de organisatie. Informatiemanagers kijken verder dan alleen de implementatie van nieuwe ICT-technologie. Een nieuw systeem of nieuwe werkwijze moet dan ook nog in een organisatie geïmplementeerd worden. Implementeren van een nieuw systeem of werkwijze heeft de volgende belangrijkste activiteiten:

  • Organiseren van alle activiteiten
  • Plannen van alles zodat het op een bepaalde datum ‘live’ kan gaan
  • Testen van het nieuwe systeem in meerdere vormen
  • Completeren van systeem– en gebruikersdocumentatie
  • Motiveren van gebruikers van het nieuwe systeem of werkwijze
  • Begeleiden van opstarten en de functionele fouten er uit halen

planning-informatiemanager

Informatiemanager en ICT

Jij, als informatiemanager, kunt in een competitieve omgeving vaak niet meer zonder ICT. Dat maakt je echter geen ICT-manager maar eerder een informatie-communicatiemanager. Daarom wordt er vaker gesproken over een informatie-en communicatie management in plaats van ICT. Je kunt zeggen dat iedere manager misschien wel een toekomstige informatiemanager kan zijn.

Competenties die bij een informatie- communicatiemanager passen, zijn bijvoorbeeld adviseren, analytisch vermogen, bestuurs- en organisatiesensitiviteit, informatieanalyse, draagvlak creëren, luisteren, netwerkvaardigheid, plannen en organiseren, strategisch handelen, tactisch handelen en toekomstvisie. Wanneer een informatiemanager leiding geeft aan een team, is leidinggeven uiteraard ook een competentie. Van programmeertalen of bepaalde softwarepakketten hoeven informatiemanagers daarentegen geen diepgaande kennis te hebben (al is dat wel mooi meegenomen). Daarentegen moet je in staat zijn om met de verantwoordelijke ICT-specialisten te praten in een taal die jullie allemaal begrijpen.

;