Vragen stellen. Iedereen doet het, maar toch veel te weinig. Op de een of andere manier heeft men van nature de neiging om aannames te doen, in plaats van vragen stellen wat de achterliggende gedachte ergens van is. Het belemmert vaak de communicatie en kan veel ruis veroorzaken. Zo ga jij er immers vanuit te weten wat de klant wil, maar misschien denkt jouw collega hier wel heel anders over. Jij zit misschien op je werk omdat je het leuk vindt, maar misschien zit jou collega er alleen maar om rond te kunnen komen. Dit kan ervoor zorgen dat de motivatie binnen een team wordt verminderd en een open communicatie verdwijnt.
Stoppen met aannames maar ga vragen stellen
Door bijvoorbeeld onderzoek te doen naar de drijfveren van collega´s en te vragen waarom zij de dingen doen zoals ze die doen kun je veel aannames (en daarmee ook een hoop ruis) elimineren. Tijdens de opleidingsdagen bij de Academy for Information & Management zijn wij hier als trainees constant mee bezig. Wij worden er op gewezen om geen aannames te hebben, maar te blijven vragen. Zo voorkom je dat je denkt een probleem op te lossen terwijl het probleem eigenlijk heel ergens anders ligt.
Naast vragen stellen is ook de juiste vragen stellen, in de juiste context, van belang. Iedere vraag die je stelt heeft namelijk invloed op het antwoord dat je krijgt. De vraag: “waarom doe je dat zo?” en de vraag “waarom doe je dat niet zo?” geeft vaak heel verschillende antwoorden. Ook de context waarin je een vraag stelt heeft invloed op de andere partij. Denk aan een interview waarbij men weet dat je onderzoek doet naar de werkzaamheden van de medewerkers (in opdracht van de leidinggevende). Veel medewerkers zullen zich drukker voordoen dan ze zijn, om zo hun baan niet te verliezen.
Frisse blik
Als trainee van Breinstein wordt er verwacht dat je de ‘frisse wind’ bent bij je opdrachtgevers en met een nog onbeïnvloede blik naar het bedrijf kijkt. Vragen stellen als: “waarom doen jullie dat zo?” en “kan dat niet effectiever?” wordt dus van je verwacht. Het is daarbij zeker belangrijk dat je bedenkt op welke manier je zo’n vraag stelt en in welke context. Je moet namelijk ook oppassen dat je niet gezien wordt als het jonkie dat komt vertellen hoe het allemaal moet.
Heb dus zeker profijt van je frisse blik wanneer je nieuw bent in een organisatie, maar zet hem wel strategisch in. Ga er niet vanuit dat iedereen hetzelfde naar het bedrijf en werk kijkt zoals jij dat doet, maar check dit bij je collega’s. En wanneer je denkt dat het beter, sneller of goedkoper kan, of als je onderzoek doet met een bepaald onderwerp, denk dan na over hoe je bepaalde vragen stelt en in welke context.