‘Het nieuwe werken’ is uitgegroeid tot een heel hip begrip en veel organisaties zijn er mee bezig. Maar wat houd dat nieuwe werken nou eigenlijk precies in? Ik denk al snel aan werken met tablets en flexplekken. Maar het nieuwe werken is een visie die betrekking heeft op bijna alle facetten van een organisatie.
Revolutie van het nieuwe werken
Het nieuwe werken kan gezien worden als een organisatie brede visie die wordt aangejaagd door alle technologische ontwikkelingen van de hedendaagse tijd. En deze visie zorgt voor een soort stille revolutie in het werken van nu. We gaan slimmer werken, efficiënter, flexibeler, maken gebruik van nieuwe technologieën, experimenteren met nieuwe vormen van samenwerken en leidinggeven waarin er steeds minder hiërarchie bestaat. Het zijn steeds minder de uren die tellen, maar die output die je levert; of je nou ’s nachts hebt gewerkt of tussen 9 en 5, vanaf het strand of op kantoor.
Nieuwe generatie
De nieuwe generatie young professionals, generatie Y, drijft deze veranderingen ook aan. Ze werken graag zelfstandig, met eigen verantwoordelijkheid en ruimte voor eigen creativiteit. Ze zijn flexibel en zijn dat ook graag op de werkvloer. Flexplekken, thuiswerken en digitale vergaderingen past precies in hun straatje.
Digitalisering
Het digitale tijdperk en de vele technologische ontwikkelingen hebben uiteraard ook invloed en zorgen voor mogelijkheden. Want zonder internet, laptops en de mogelijkheid tot thuis inloggen zou thuiswerken bijvoorbeeld niet mogelijk zijn. Digitalisering is ook nodig. Als de informatie die je nodig hebt voor je werk niet digitaal staat opgeslagen, moet je slepen met complete archieven om op flexibele locaties te kunnen werken. Daarnaast willen klanten graag online gebruik maken van de dienstverlening van een bedrijf, en is digitaal werken ook vaak efficiënter. Dit geldt ook zeker voor de overheid, denk bijvoorbeeld aan online dienstverlening vanuit gemeenten via het digitale loket.
Uitdaging
Deze digitalisering en organisatie veranderingen verlopen niet zonder uitdagingen. Er is namelijk veel, heel erg veel informatie. En we blijven verzamelen. Het is daardoor soms moeilijk om de juiste informatie op de juiste plek te hebben, er snel toegang tot te kunnen krijgen. Daarnaast verlopen digitalisatieprojecten vaak stroef door een slechte communicatie tussen de organisatie en ICT; de toepassing van een ICT oplossing blijkt in de praktijk bijvoorbeeld helemaal niet goed te functioneren.
Wil je meer weten over waarom digitalisering nog zo vaak fout gaat? Lees dan de blog van Han van Santen!