Toen ik bij Breinstein solliciteerde vroeg ik mijzelf af: “Wat is nu eigenlijk informatiemanagement?” Als je hier online naar gaat zoeken blijkt dat er niet een éénduidige definitie van het begrip is. Informatiemanagement zie ik als het managen van informatie, met als doel een bijdrage leveren aan de organisatiedoelstellingen. Ik kan me goed voorstellen dat je op dit moment nog moeite hebt om hier een beeld bij te vormen. Tijdens het Breinstein Informatiemanagement traineeship, ga je bij verschillende opdrachtgevers aan de slag met een project of in een functie die te linken is aan informatiemanagement. Hieronder leg ik uit welke werkzaamheden ik bij verschillende opdrachtgevers heb gedaan en hoe dit te linken is aan informatiemanagement.
Functioneel Applicatiebeheerder
Bij mijn eerste opdrachtgever werkte ik voor 6 maanden in de functie als Functioneel Applicatiebeheerder. De opdrachtgever is een bedrijf die zorg levert voor enkele duizenden mensen met een beperking. Alle zorg wordt door de zorgverleners geregistreerd in een applicatie. De verwerking van deze registraties zorgt ervoor dat de geleverde zorg gefactureerd kan worden. Mijn werkzaamheden bij deze opdrachtgever bestonden uit drie delen. 1) Ik hielp collega’s wanneer ze tegen problemen aanliepen bij gebruik van de software. 2) Ik stelde de software zo in dat deze overeen kwam met veranderende wetgeving. 3) Ik leverde rapportages aan.
In de praktijk was ik vooral met collega’s en met de softwareleverancier in gesprek om te bespreken waar mogelijke problemen in de applicatie zaten. De link met informatiemanagement is dat alle informatie van de zorgregistraties soepel moest verlopen, zodat hierdoor de juiste facturering kon plaatsvinden.
Projectmedewerker
Mijn tweede opdrachtgever was een bouwbedrijf waar ik werkte in de functie als Projectmedewerker. Bij deze opdrachtgever was ik bezig met het verzamelen en structuren van enkele honderden software contracten. Hiermee bracht ik de opdrachtgever tot inzicht welke contracten ze hadden en wat de voorwaarden waren. Hiermee kwamen we dat er kosten gemaakt werden voor applicaties die niet meer gebruikt werden. De link is met informatiemanagement is dat ik de opdrachtgever een overzicht bood van alle contractinformatie. Deze overzichten gebruikte men vervolgens om te bepalen hoe de applicatiekosten omlaag gebracht konden worden.
Junior Business Controller
Bij mijn derde opdrachtgever werkte ik in de functie van Junior Business Controller bij een gemeente. In mijn rol hield ik mij bezig om te onderzoeken welke mogelijkheden de gemeente had om hun belangrijkste informatie te visualiseren in een dashboard. De link met informatiemanagement bij deze opdrachtgever was dat ik onderzocht hoe de opdrachtgever de informatie zo visueel mogelijk kon maken.
Tot slot
Zoals je hebt gelezen heb ik gedurende het traineeship bij verschillende opdrachtgevers in verschillende functies/projecten gewerkt, allemaal te linken aan informatiemanagement. De diversiteit van de functies/projecten en de diversiteit van opdrachtgevers maken de traineeship tot een leerzame tijd waarin je in relatief korte tijd veel werkervaring opdoet.