Op een willekeurige dag bij mijn opdrachtgever waren er pratende en dansende robots aanwezig. Mijn collega was niet zo onder de indruk als ik. “Zo word ik nog vervangen door een robot!” Mijn eerste reactie was dat dat natuurlijk nog niet het geval is, maar is dat ook zo? Kunnen we het überhaupt tegen houden? Deze blog geeft je snelle informatie over Artificial Intelligence (AI), hoe ver we al zijn, waar het goed voor is en welke risico’s er bij horen.
Wat is Artificial Intelligence?
Alan Turing is de grondlegger van Informatica. Deze Britse wiskundige, logicus en cryptoanalist heeft tijdens WOII de Duitse complexe berichtenverkeer weten te decoderen. Als eerbetoon is de film “The Imitation Game” gemaakt. Een paar jaar later heeft hij de zogenaamde “Turing test” ontwikkeld, waarbij de intelligentie van de computer wordt getest. De eerste aanzet tot Artificial Intelligence, oftewel kunstmatige intelligentie.
Machine learning
Artificial intelligence is eigenlijk niets anders dan het nabootsen van menselijk denkvermogen in een machine. Het zijn apparaten die reageren op data of impulsen uit hun omgeving, en op basis daarvan zelfstandig beslissingen nemen. Het gaat dus niet om de rekenkracht, maar om de mogelijkheid (zelfstandig) te leren en beslissingen te nemen. De apparaten zijn zich echter niet bewust van de taken die ze uitvoeren. Ze volgen algoritmes en herkennen patronen. Door te leren van hun eigen fouten, leveren ze een beter resultaat. Je spreekt dan ook wel van Machine Learning.
Verbanden leggen
Machine learning ziet verbanden in de steeds ingewikkeldere wereld om ons heen. Mensen zijn namelijk niet altijd in staat verbanden te leggen, zeker niet wanneer deze niet direct voor de hand liggen. En dat is enorm waardevol voor organisaties. Zeker omdat die tegenwoordig beschikt over enorme hoeveelheden data. Data die lang niet altijd aan elkaar gelinkt kunnen worden. Denk aan CRM-systemen, verkoopcijfers, ongestructureerde data en social media. De hoeveelheid data is voor ons mensen niet te overzien, laat staan dat we verbanden kunnen zien. Kunstmatige intelligentie kan dat wel.
Gebruik ik ook AI?
Ja. Bijna iedereen die een computer, smartphone of ander smartapparaat heeft, gebruikt Artificial Intelligence om het leven makkelijker te maken.
- Smartphones kunnen spraak verstaan, terugpraten en een route berekenen – denk aan Siri als persoonlijke assistent
- Facebook beveelt fototags aan met beeldherkenning
- Amazon of Netflix beveelt producten of films aan met algoritmen voor machine learning
Waarom zetten we Artificial Intelligence in?
AI kan grote voordelen hebben voor de mensheid, maar ook voor organisaties. De huidige markt of maatschappij is er ook niet meer naar om bezoekers alles zelf uit te laten zoeken. Snelheid en voorspelbaarheid betekent voor commercie winst. Voor de mensheid betekent dat gemak. Hieronder vindt je per branche waar AI ingezet kan worden:
Welke risico’s zien we bij het gebruik van AI?
Hoe slimmer machines worden, hoe groter de stappen zijn die ermee kunnen worden gezet. Zolang de mens de uiteindelijke controle heeft, betekent dat niet het einde van de wereld. Maar door delen van AI te simuleren, dragen organisaties de verantwoordelijkheid steeds verder over aan die machine zelf. Als samenleving moeten we kritisch zijn over het denkvermogen dat we machines geven. Het geeft veel gemak, maar onderzoek blijft nodig naar het ‘zelflerende’ aspect van AI. Alleen zo blijven we AI voor, volgens bekende wetenschappers als Stephan Hawking.
Word ik vervangen door een robot?
Ik denk dat mijn collega gelijk heeft. In de nabije toekomst zijn alle medewerkers die saaie en voorspelbare taken moeten doen, maar ook diegene die bij gevaarlijke missies zijn betrokken, vervangen door AI. Maar groeien wij niet gewoon mee met AI en vinden we een andere baan?
Een onderzoek van Narrative Science heeft zelfs ontdekt dat 80% van de leidinggevenden gelooft dat kunstmatige intelligentie de prestaties van medewerkers verbetert en banen creëert.
Meer en beter
Het zit in onze aard om steeds beter en meer te willen. AI kan het leven zowel in privé als in zakelijke situaties gemakkelijker, productiever en waardevoller maken dan ooit. Je kunt met AI informatie direct en diepgaand analyseren, anticiperen op behoeften van de maatschappij en repeterende handmatige taken, zoals het invoeren van data, automatiseren. Dit komt allemaal ten goede van vele organisaties, maar ook voor de mensheid.
Privacy
Helaas betekent dit gemak ook dat je privacy op het spel staat. Hoe meer data jij weggeeft, hoe meer ze van je weten en hoe meer ze op je in kunnen spelen. Of is dit de nieuwe standaard en over 10 jaar meer dan normaal? Misschien overdrijf ik en heb ik teveel films/series als Ex Machina, Black Mirror, AI Artificial Intelligence gezien?
Voor nu zie ik alleen de kansen die AI ons geven zal, zoals kennisverhoging voor medewerkers, kwaliteit van het onderwijs, bij de overheid en nieuwe technieken in de gezondheidszorg.
Wat denk jij, moeten we bang zijn voor onze baan of privacy?
Ben je na het lezen van deze blog geïnteresseerd geraakt in het vakgebied of het traineeship informatiemanagent? Bekijk dan onze vacatures!