De floorwalker

Een floorwalker is iemand die op de werkvloer aanwezig is om werknemers of klanten te helpen bij vragen over bepaalde producten. Een floorwalker wordt vaak ingezet bij ICT-projecten en het beantwoorden van hardware gerelateerde vragen van werknemers. Zij worden bijvoorbeeld ingezet in het geval van bedrijven die met nieuwe systemen en software gaan werken. Floorwalkers lopen dan rond om gebruikersvragen te beantwoorden.

Mijn taken als floorwalker

Ik ben floorwalker bij een gemeente. Deze gemeente ging werken met de nieuwste versie van Microsoft, het Office365 pakket. Er kwam dus veel vragen rondom Outlook, Agenda, Word en Excel voorbij. Als floorwalker ben je aanwezig op de werkvloer om na de migratie de eerste en meest voorkomende vragen en incidenten van de medewerkers op te lossen. Daarnaast ben je er om ze door te verwijzen naar de helpdesk of naar de desbetreffende persoon. Voordat je de werkvloer op gaat om de vragen te beantwoorden van de medewerkers moet je je eerst goed verdiepen in het systeem.

floorwalker-blog

Belangrijke eigenschappen

Belangrijk hierbij is dat je communicatief sterk bent. Medewerkers hebben goede ondersteuning nodig bij het nieuwe systeem of nieuwe werkwijze. Daarnaast moet je het durven om een vol kantoor binnen te stappen.

Omdat je je als floorwalker vaak bezig houdt met nieuwe systemen, of het implementeren hiervan, kan dit voor weerstand zorgen. Dit kan komen omdat de werknemers niet blij zijn met het nieuwe systeem of hier gewoon even aan moeten wennen. Als floorwalker is het jouw taak om de werknemers mee te krijgen. Probeer ze te overtuigen dat het nieuwe systeem beter, sneller of efficiënter werkt. Een heldere uitleg en geduld zijn hierin essentieel. Goed luisteren naar de medewerkers is hierin ook erg belangrijk. Misschien mist de medewerker bijvoorbeeld bepaalde functionaliteiten in het systeem. Dit koppel je als floorwalker dan weer terug aan de beheerders van het systeem.

Kortom, een ontzettend leuke functie waarin je heel snel een nieuw systeem en de organisatie leert kennen.

 

Ieke Bakker, trainee informatiemanagement

;