Benieuwd hoe je vanuit ervaring met een EPD implementatie kan starten als trainee informatiemanagement? Onze trainee Amities vertelt je er alles over!
Ik had tijdens mijn studie gezondheidszorgpsychologie(!), nooit gedacht dat ik na mijn afstuderen de stap naar informatiemanagement zou maken. Toen ik als basispsycholoog afstudeerde, kreeg ik de functie floorwalker/ implementatie-support binnen een ziekenhuis. Dit hield in dat ik support ging bieden bij de Go-Live van de implementatie voor het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD).
Training
De eerste week werd ik ingewerkt met een intensieve training binnen het nieuwe EPD systeem. Het EPD systeem werd de nieuwe informatievoorziening om de werkprocessen binnen het ziekenhuis te ondersteunen. Ik werd in deze week klaargestoomd binnen het EPD systeem om vragen van medewerkers te kunnen beantwoorden en knoppentraining te kunnen geven. Het was veel informatie in een keer, maar sneller dan verwacht kreeg ik het EPD systeem onder de knie. Daarnaast kregen we informatie over hoe we medewerkers over het systeem konden adviseren en motiveren om draagvlak te creëren. Vol vertrouwen en met gezonde spanning ging ik de diverse afdelingen op tijdens de Go-Live van de implementatie. De spanning duurde echter maar kort, ik kon direct vragen beantwoorden.
Medewerkers
Tijdens de Go-Live van de implementatie was de feedback van de medewerkers het belangrijkst. Om zo essentiële knelpunten snel te kunnen verhelpen. Ik ondersteunde onder andere artsen en verpleegkundigen (de eindgebruikers van de nieuwe informatievoorziening) bij de nieuwe manier van werken. Belangrijk was dat ik er proactief op toe zag dat medewerkers het EPD systeem op correcte wijze gebruikten. Alle knelpunten die met het EPD te maken hadden, probeerde ik op te vangen. Dit kon door alternatieve mogelijkheden binnen het systeem te bieden, verzorgen van een training of door het verschaffen van actuele informatie. Maar ik kon knelpunten ook opvangen door deze te verzamelen en te communiceren naar de rest van het projectteam van de implementatie. Op deze manier fungeerde ik als schakel tussen de afdelingen van het ziekenhuis en ICT van het projectteam. Medewerkers voelden zich gezien en gehoord waardoor ik ook draagvlak creëerde binnen het ziekenhuis.
Veranderingen tijdens de implementatie van het EPD
Er vinden veel veranderingen plaats tijdens de implementatie van een nieuw systeem. Daarbij was de digitale manier van werken met behulp van het EPD, ook nieuw voor de medewerkers. Ze gingen van analoog naar digitaal werken. De stap van analoge patiënten dossiers naar EPD was voor iedere medewerker verschillend. Daarnaast was er op bepaalde afdelingen in het ziekenhuis meer of op een ander manier support nodig dan vooraf ingeschat was. Ik stelde me hiervoor flexibel op. Mijn interesse voor informatiemanagement en systemen was gewekt. Ik wilde de stap naar informatie- en verandermanagement maken.
Digitalisering
De IT sector zie ik als een snel groeiende en innoverende sector. Digitalisering is een actuele maatschappelijke ontwikkeling. Met mijn geringe achtergrond binnen EPD implementatie-projecten ging ik toch op zoek naar vacatures binnen implementatieprojecten. Bij een ander ziekenhuis stroomde ik binnen op een functie die tijdens de implementatie ontstaan was. Blij dat ik was! Zeker zonder achtergrond binnen informatiemanagement. Ik was betrokken bij de fase voor de Go-Live. Ook hier probeerde ik mijn interesse voor systemen en affiniteit met het werken met mensen verder in te zetten. Ik maakte me het systeem eigen om niet alleen de eindgebruikers maar ook teamleden uit het projectteam van informatie en advies te kunnen voorzien. Belangrijk was meldingen van knelpunten goed te analyseren en communiceren. Zodat de juiste stappen voor de oplossing gezet konden worden. Zodat de informatievoorziening, het EPD, zo goed mogelijk aan zou sluiten op de bedrijfs- en werkprocessen.
Analyseren van processen
Ik ontdekte door mijn opgedane ervaring met een EPD implementatie dat ik graag processen analyseer maar wel graag in contact blijf met diverse expertises. Ik was dan ook erg blij toen ik stuitte op de vacature voor trainee informatiemanagement en verandermanagement bij Breinstein. Er werd minder naar vakinhoudelijke kennis gekeken. Juist omdat binnen de informatiemanagement van veranderende processen verschillende type mensen nodig zijn. Ik was dus dolgelukkig toen ik aangenomen werd. Inmiddels ben ik vijf maanden aan het werk. Ik blijf mezelf zowel door middel van de opleiding als on-the-job professioneel ontwikkelen bij diverse implementaties van organisaties in de publieke sector. Van floorwalker/support tot trainee informatiemanagement ontwikkel ik me breed.