Een lesdag met lessen uit de praktijk

Lesdag traineeship informatiemanagement

*Let op: Spoiler alert!*

In deze blog staan spoilers over een lesdag. Wil jij je tijdens de lesdagen liever laten verassen? Dan kun je deze blog beter overslaan en één van onze andere blogs lezen!

24 Juni ging ik samen met de andere Breinstein trainees uit mijn klas voor mijn derde lesdag naar de Academy for Information and Management in Amsterdam. ‘s Middags stond er een bijzonder uitje op de planning, waarvoor ik een maand geleden al een alarm op mijn telefoon had gezet.

Ervaringen uit de praktijk tijdens een lesdag

Ik moest namelijk niet mijn identiteitsbewijs vergeten! Anders zou ik de centrale bank van Nederland, de bestemming van het uitje tijdens deze lesdag, niet in komen. Gelukkig had iedereen aan zijn ID gedacht. En na een strenge tassen- en kledingcontrole mochten we het indrukwekkende gebouw eindelijk eens van binnen bekijken. Eerst stonden er twee presentaties van ervaren informatiemanagers op het programma. Voor de meesten van ons was dit de eerste keer dat we de verhalen en ervaringen uit de praktijk te horen kregen. De eerste professional, werkzaam bij een grote woningcorporatie, vertelde dat zijn organisatie de klant graag beter wilde gaan volgen. Een lastige opgave, omdat het applicatielandschap van het bedrijf enorm groot en ingewikkeld was. Er moest een klantvolgsysteem komen en hij was verantwoordelijk voor het ontwikkelen van dit systeem.

Medewerkers betrekken bij de ontwikkelingen

Een belangrijke les die hij had geleerd is dat je niet te lang met je eigen team moet blijven praten over de ontwikkelingen van zo’n systeem. Hij gaf aan dat hij achteraf inzag dat hij de andere medewerkers van de woningcorporatie eerder had moeten betrekken bij de ontwikkelingen. Er was nu te weinig draagvlak gecreëerd voor het nieuwe systeem, waardoor niemand zich verantwoordelijk voelde. Men had het idee dat het een project van het team van informatiemanagers was en voelde zich niet betrokken. Dit vond ik zelf ook een wijze les, iets waar ik zeker rekening mee ga houden bij mijn nieuwe opdracht.

Ook vertelde hij dat bij het uitleggen van het systeem aan de andere medewerkers verzandden in het ‘wat’ en het ‘hoe’. De informatiemanager van de centrale bank vertelde dat zij juist het ‘waarom’ als uitgangspunt had genomen. Het ‘Golden Circle’ model van Simon Sinek gebruikte zij om haar projecten te structureren. En om ervoor te zorgen dat de managers binnen haar organisatie de projecten wilden gaan dragen.

Golden Circle model

Het Golden Circle model is eigenlijk vrij eenvoudig. Het model bestaat uit drie cirkels. De buitenste cirkel is het ‘wat’. Het ‘wat’ gaat over wat je doet als organisatie, welke producten of diensten je levert. De cirkel daarbinnen gaat over ‘hoe’ je dit doet. De binnenste cirkel, de ‘waarom’, vormt de kern van het model. Deze cirkel gaat over het doel dat je als organisatie hebt. Het gaat daarbij niet om een doel zoals het maken van winst, maar om het diepere, onderliggende doel, waarmee je je klanten inspireert. Het gaat om de overtuigingen die je hebt als organisatie. Als je deze overtuigingen uitdraagt en daarmee het ‘waarom’ centraal stelt in je boodschap, kun je het gedrag van mensen beïnvloeden.

Het is geen toeval dat het model op deze manier is opgebouwd. Simon legt uit in deze TED talk dat het model overeenkomt met het functioneren van het menselijke brein. Je maakt beslissingen met je gevoel. Je gevoel zit in het centrale ‘waarom’ gedeelte en niet in de rationele ‘hoe’ en ‘wat’ cirkels. Wil je mensen betrekken bij en loyaal maken aan jouw bedrijf, dan lukt dit je alleen als je weet wáarom je doet wat je doet.

Projectvoortgang met een haai

De informatiemanager van de centrale bank had het model gebruikt om het ‘waarom’ van alle projecten die liepen op het gebied van informatiemanagement duidelijk te krijgen en zo draagvlak te creëren onder de managers van de bank. Het model was op een indrukwekkende manier uitgewerkt in de vorm van een haai op een magneetbord. Deze versimpelde weergave maakte de onderliggende doelen duidelijk, maar ook waarmee de doelen bereikt dienden te worden en de manier waarop deze doelen bereikt moesten worden. Ook de voortgang van de projecten werd aangegeven in de haai door middel van stoplichten. Ik was gelijk enthousiast.

Ervaringen van professionals

Aansluitend op de twee presentaties kregen we een rondleiding door het gebouw van de bank en mochten we zelfs de kunstcollectie en de fitnessruimte nog even bewonderen. Dat was toch wel bijzonder, aangezien de meeste trainees sobere gemeentehuizen als kantoor gewend zijn. Na de rondleiding was er een korte ‘college tour’ ingepland. Dat was voor ons als trainees het moment om de professionals het hemd van het lijf te vragen. We mochten letterlijk álles aan ze vragen. Niet alleen vragen over het vakgebied maar ook lastige vragen werden gesteld (denk bijvoorbeeld aan wat de invloed van Brexit was op de centrale bank van Nederland). De professionals deden hun best om alle vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

Een belangrijk advies dat ik tijdens deze lesdag zelf heb meegenomen uit de antwoorden op de vragen was dat je als informatiemanager moet zorgen dat mensen zelf iets gaan willen, zonder dat je het ze oplegt. Al met al was het een leuke en nuttige middag en na ons bezoek wisten we weer een beetje meer over het ‘waarom’ van informatiemanagement.

Ben je na het lezen van deze blog geïnteresseerd geraakt in een traineeship? Bekijk onze vacatures!

 

;