Sjoukje Kruijer (28) zegt tegen iedereen die het wil horen dat Breinstein een mooie opstap kan zijn voor je carrière. Voor young professionals, maar ook voor intern personeel. Zelf is ze er het levende bewijs van: ooit begon ze als kapster, maar toen ze switchte naar office management mocht ze na haar stage bij Breinstein blijven. Inmiddels zit ze alweer bijna zes jaar bij Breinstein en is ze geswitcht naar HR-medewerker. Een functie die ze zelf heeft helpen creëren. “Er kan en mag hier veel als je zelf initiatief toont.”
Sjoukje Kruijer begon haar carrière ooit als allround kapster, maar kwam er al snel achter dat dat het toch niet helemaal was voor haar. Ze besloot een opleiding tot directiesecretaresse/managementassistente te gaan doen. Toen ze op zoek ging naar een stageadres kon ze kiezen tussen de brandweer of Breinstein. “Eerst dacht ik: de brandweer: tof! Maar toen ik bij Breinstein was wezen praten, dacht ik: hier voel ik mij veel meer thuis.” Het werd dus Breinstein, waar ze nu bijna zes jaar later nog altijd met veel plezier werkt. “Ik ga echt nooit met tegenzin naar het werk. Geen dag is hier hetzelfde.”
Hoe ben je ooit met Breinstein in aanraking gekomen?
“Via school. Er hadden voor mij al twee andere leerlingen stage gelopen bij Breinstein. Ik kende het bedrijf niet, maar een docent zei: dit is misschien wel wat voor jou. En dat klopte helemaal!”
Wat vind je zo leuk aan Breinstein?
“De sfeer is er heel goed en dat is belangrijk voor mij, want ik ben erg sfeergevoelig. En het is een geweldige opstap voor je carrière. Je kan en mag hier heel veel, niets is te gek. Als je wilt, kun je jezelf hier continu blijven ontwikkelen, want persoonlijke groei staat centraal. Ik houd van de dynamiek van Breinstein. Toen ze mij tijdens mijn stage vroegen of ik er wilde komen werken, heb ik geen moment getwijfeld. Wel wilde ik graag mijn opleiding afmaken en ook daar hadden ze bij Breinstein al over nagedacht. Omdat ik het niet zag zitten om naar mijn volledige werkweek ook nog twee avonden in de week naar school te gaan, heb ik ervoor gekozen om te switchen naar Schoevers, waar ik mijn opleiding flexibeler in deeltijd kon afronden.”
Waar bestond je takenpakket als office manager zoal uit?
“Dat was heel divers. Van het hosten van de lesdagen voor de young professionals, tot het afhandelen van telefoontjes en mailverkeer en het opstellen van klantovereenkomsten in overleg met accountmanagers. Maar ik hielp bijvoorbeeld ook bij het opzetten van evenementen.”
Waarom heb je na een tijdje besloten opnieuw te switchen van functie, dit keer naar HR-medewerker?
“Omdat ik meer wilde. Ik vind het leuk om mijzelf constant uit te dagen en nieuwe dingen te leren. Op een gegeven moment dacht ik in mijn rol als office manager: is dit het nou? Ik zwom in die tijd wekelijks met de HR-manager en samen hebben we gekeken of er een nieuwe rol gecreëerd kon worden binnen Breinstein: die van HR-medewerker. Tot die tijd werkten er alleen een HR-manager, maar er was zo veel ondersteunend werk dat gedaan moest worden, dat ik steeds meer dingen naar mij toe kon trekken. Zo leverde de komst van de inlenersbeloning Breinstein heel veel extra werk op. Ik mocht daar over meedenken, nieuwe processen bedenken en trainingen verzorgen.
Ook ben ik een opleiding gaan volgen op het gebied van Personeelszaken en HR en heb daarna nog een aantal verdiepingsslagen gemaakt. Ik zat thuis ook nog eens midden in een verbouwing, dus dat was best pittig, maar vooral ontzettend interessant! Al snel kwam ik erachter dat ik makkelijk een werkweek van 40 uur kon vullen als HR-medewerker. Ik ben toen steeds meer taken gaan afstoten die bij office management hoorden en in januari 2021 ben ik officieel in dienst getreden als HR-medewerkster.”
Wat vind je zo leuk aan HR?
“De combinatie van mens en bedrijf. Je bent er in eerste instantie voor de medewerkers en het management, maar je moet altijd ook het bedrijfsbelang in het vizier houden. Het leuke aan HR-medewerker zijn bij Breinstein is dat de lijntjes kort zijn en dat je veel verantwoordelijkheden krijgt. Ik weet wat er speelt op directieniveau, maar ik weet ook wat er leeft onder het personeel. Het is heel leuk om de schakel tussen die twee werelden te mogen zijn.”
Waar bestaan je taken als HR-medewerker zoal uit?
“Op maandag verzorg ik vaak de onboarding van nieuwe medewerkers. Daarnaast zorg ik ervoor dat de Accountmanagers de juiste cao’s hanteren en dat young professionals krijgen waar ze recht op hebben. Verder stel ik lease- en bruikleenovereenkomsten op, houd ik de digitale dossiers van medewerkers bij en houd ik mij de laatste tijd ook veel bezig met het overzetten van online dossiers in ons Afas-systeem. Ik houd mij bezig met het inrichten van de processen, help bij het opzetten van het systeem en voer veel testwerkzaamheden uit. Daarnaast voer ik overleggen met de HR-manager en zit ik soms bij sollicitatiegesprekken. Kortom: een super afwisselende baan!”
Welke kernwaarde van Breinstein is jou het meest op het lijf geschreven?
“Ik denk verbinding. Het is voor mij belangrijk dat we goed met elkaar samenwerken en gebruikmaken van elkaars kracht. Ik ben sociaal, best wel gestructureerd en houd van hard werken, maar wel moet er ook tijd voor een lolletje zijn. Nou, dat is ook typisch Breinstein, dus ik zit hier prima, haha.”
Welke arbeidsvoorwaarde vind je het prettigst?
“De flexibiliteit die er is. Ik houd er bijvoorbeeld van om vroeg te beginnen. Lekker in mijn eentje de boel opstarten en mijn mail wegwerken voordat de anderen naar kantoor komen. Ook thuiswerken is geen enkel probleem. Soms is het heerlijk om in alle rust even iets uit te kunnen werken en dat kan hier. En de vrije dag op je verjaardag is natuurlijk ook top!”
Hoe zie jij de toekomst?
“Ik zou ooit graag de HR-adviseurtaken verder willen uitbreiden. Maar binnenkort start eerst een ander mooi nieuw hoofdstuk: ik ben namelijk zwanger! Na mijn verlof blijf ik uiteraard voor Breinstein werken, maar dan parttime. Op dit moment zijn we hard op zoek naar mijn vervangster.”