Interview Dewi Renes – Louwman Groep

‘Ik voel me alsof ik in een snoepwinkel loop’ – Dewi Renes (Manager Team Insights bij Louwman Group)

Dewi Renes is Manager Team Insights bij Louwman Group en heeft al verschillende young professionals begeleid op het gebied van Data Analytics. “Breinstein weet iedere keer kandidaten te vinden die ons passen als een handschoen: enthousiast, leergierig, kundig en wat misschien nog wel het belangrijkste is: gewoon leuke mensen die hard werken, maar altijd in zijn voor een lolletje.”

Hoe ben je in aanraking gekomen met Breinstein?
“Toen ik in 2018 op zoek was naar tijdelijke versterking, attendeerde een collega mij op Breinstein. Toen was er nog geen apart data-team, maar was het nog een projectteam. Ik heb ze benaderd en het klikte. Wat ik prettig vond aan onze eerste kennismaking, is hun flexibiliteit. We konden gewoon een maandje aankijken of het beviel. En dat was zo. Inmiddels hebben we al gebruik gemaakt van 6 young professionals van Breinstein, waarvan er inmiddels één in vaste dienst is getreden. Op dit moment hebben we vier young professionals rondlopen. Wij kunnen hen laten werken aan uitdagende projecten en veel werkervaring op laten doen in een leuk team, zij kunnen op hun beurt ons weer bijpraten over de laatste technologische snufjes en ontwikkelingen in het vakgebied.” 

Kan je wat meer vertellen over de organisatie en het Team Insights?
“Louwman Group bestaat in 2023 alweer 100 jaar. Het is een familiebedrijf, dat zich aanvankelijk richtte op het importeren van auto’s. Inmiddels is het veel meer dan dat. Het is ook een autodealer van verschillende merken, maar heeft de scope ook verbreed naar het leveren en leasen van fietsen en sinds 2012 zijn we ook actief in de zorg met mobiliteit, zoals het plaatsen van trapliften in woningen, maar ook het leveren van scootmobiels, rolstoelen en aangepaste auto’s. Dus mobiliteit in de breedste zin van het woord. Louwman heeft innovatie altijd hoog in het vaandel staan. Mijn team (Insights) houdt zich bezig met dashboards en data-analyses. Vorig jaar waren we nog met z’n zessen, inmiddels zijn we al met z’n zestienen. We hebben de grootste groei dus doorgemaakt in coronatijd. Overigens groeit niet alleen ons team snel, ook op andere business units neemt de behoefte aan de inzet van data snel toe.” 

Wat voor soort opdrachten doen de young professionals bij jullie?
De focus van de opdrachten ligt op inzet en ontwikkeling van Data Analyse, Visualisatie en Strategie met inzet van vooral Power BI. Een deel van de trainees richt zich op het optimaliseren van bestaande dashboards, een ander deel houdt zich bezig met het opzetten van nieuwe dashboards voor bepaalde bedrijfsonderdelen. De oud-Breinsteiner die we na afloop in dienst hebben genomen – Bart Bouwman – is ook begonnen met dashboards maar is inmiddels meer opgeschoven richting Data Engineering.”

Hoe komt het dat je keer op keer bij Breinstein uitkomt?
Omdat het iedere keer kandidaten weet te vinden die ons passen als een handschoen: enthousiast, leergierig, kundig en wat misschien nog wel het belangrijkste is: gewoon leuke mensen die hard werken, maar altijd in zijn voor een lolletje. Ik benijd Breinstein om hun selectieprocedures. Het voelt alsof ik in de snoepwinkel loop. Dat is een verademing als je constant wordt gestalkt door werving- en selectiebureaus en recruiters. Ik kan Lucia, mijn accountmanager bij Breinstein gewoon een appje sturen als ik iemand nodig heb. Ik krijg echt een VIP-behandeling.”

Wat is de toegevoegde waarde van Digital Natives voor jullie organisatie?
“Ze hebben veel verantwoordelijkheidsgevoel en zijn niet vies van hard werken. Daarnaast zijn ze enorm flexibel, stappen ze zelf op mensen af om ze beter te leren kennen en vinden ze het leuk om de nieuwste technologische snufjes uit te proberen. Ze zorgen voor een enorm positieve vibe.”

Waarom is goede begeleiding zo belangrijk bij het inschakelen van young professionals?
“Omdat het vaak hun eerste echte baan is. Ik kan ze op het gebied van technologie niet zo veel meer leren, maar ik kan ze wel alle kneepjes van de business en van de organisatie bijbrengen. Dat doe ik ook graag, want ik vind nog steeds dat ik de leukste baan van de wereld heb. Drie keer in de week organiseer ik zelf kennissessies met de trainees. Daarnaast zijn er regelmatig interne kennissessies met mijn twee BI-specialisten en de trainees. Eens in de twee weken hebben wij met de hele data-club, inclusief marketing, demo-sessies, waarbij je kan laten zien wat je de laatste tijd zoal gedaan hebt en waar je trots op bent. Het is zo leuk om te zien dat zij daar dan ook gewoon gaan staan en anderen enthousiast weten te maken.
We werken momenteel vooral thuis, maar we zorgen dat er regelmatig contact is via Teams of telefonisch. Niet alleen zakelijk, maar ook op sociaal vlak. We doen bijvoorbeeld ook spelletjes via Teams.”

Zou je de Digital Natives van Breinstein aanraden aan andere organisaties?
“Zeker! Dat doe ik ook. Ik heb mijn positieve ervaringen met mijn netwerk gedeeld.”

Overweeg je ook wel eens om andere young professionals van Breinstein een baan aan te bieden bij Louwman Group?
“We willen eigenlijk altijd verlengen of ze een contract aanbieden. Soms kan dat niet, omdat ze eerst nog ergens anders een opdracht moeten doen. Ze leveren stuk voor stuk goed werk af en gaan naadloos op in onze organisatie.” 

;