‘Ik wil mijzelf blijven ontwikkelen door te ervaren’
Na zijn studie International Tourism Management aan Stenden Hogeschool in Leeuwarden, waarbij hij twee minors in Zuid-Afrika deed, koos Jesper Luca (26) voor de pre-master en master Change Management aan de Rijksuniversiteit Groningen (RuG). Na zeven jaar studeren had hij toch nog de interne drang om te blijven leren. Maar dan wel door ook aan de slag te gaan in de praktijk. Hij koos voor het traineeship Informatiemanagement van Breinstein en ging aan de slag als Project Officer bij Stichting Studielink in Utrecht. “Mijn drive is blijven leren. Ik ben heel nieuwsgierig.”
Hoe ben jij bij Breinstein uitgekomen?
“Ik wilde na al die jaren studeren wel eens de arbeidsmarkt op, maar had tegelijkertijd het idee dat ik nog niet uitontwikkeld was. Dus ik ben mij gaan oriënteren op traineeships. Ik zie vooral meerwaarde in de certificaten die je kunt halen tijdens de opleiding en de werkervaring die je op kan doen tijdens verschillende opdrachten. Ik had de naam Breinstein al eens voorbij zien komen, maar was toen gefocust op andere dingen. Op een gegeven moment attendeerde een familielid – dat een advertentie op LinkedIn voorbij zag komen – mij op het traineeship Informatiemanagement van Breinstein. Ik ben mij in gaan lezen en dacht: dit is inderdaad iets voor mij! Ik ben gaan praten en het klikte. Ik had op een gegeven moment drie aanbiedingen liggen, maar mijn keus viel op Breinstein.”
Wat sprak je zo aan in Breinstein?
“Met name de persoonlijke aanpak. We zaten toen ik ging solliciteren middenin coronatijd en van alle gesprekken die ik overal gevoerd heb, was er maar één fysiek op kantoor en dat was bij Breinstein in Utrecht. Ik had echt het idee dat ze geïnteresseerd waren in mijn persoonlijke verhaal. Iedereen kent elkaar goed en er is een mooi merk opgebouwd. Het is een jong team en ik heb het idee dat ik altijd kan bellen of appen als er iets is, of ik ga gewoon langs. De lijntjes zijn kort.”
Kan je wat meer vertellen over je klas?
“Mijn klasgenoten komen uit alle hoeken van het land en hebben verschillende achtergronden. De verhouding man-vrouw is zo’n beetje fiftyfifty. Ik heb zelf wat meer een bedrijfskundige achtergrond, maar er zitten er ook tussen die meer ervaring hebben met IT. Het is van alles wat. We zijn wel allemaal like-minded people met gedeelde interesses, waardoor we ook buiten de lesdagen dingen organiseren en met elkaar afspreken. De banden zijn hecht en we leren veel van elkaar door onze ervaringen met elkaar te delen.”
Wat vind je zo leuk aan Informatiemanagement?
“Ik wil die link zijn tussen IT en de organisatie. Ik werk het liefst aan de projectkant. Maar het vakgebied is breed, je kunt ook meer de IT-kant op, of die van verandermanagement.”
Wat vind je van het opleidings- en coachingsprogramma?
“Het opleidingsprogramma zit heel goed in elkaar en het is fijn dat je ook certificaten kan behalen, die echt wat toevoegen op je CV. Was het contact met de field coach betreft: het is fijn om dingen waar je tegenaan loopt te kunnen delen en om advies te krijgen. Ik kan haar altijd appen of bellen als dat nodig is.”
Hoe ben je aan je opdracht bij Stichting Studielink gekomen?
“Dat is heel snel gegaan. Breinstein vroeg of de opdracht mij wat leek en dezelfde middag ben ik op gesprek gegaan en twee dagen later kon ik beginnen. Stichting Studielink verzorgt het inschrijfproces en de administratie voor het Hoger Onderwijs in ons land en werkt nauw samen met DUO, ministeries, onderwijsinstellingen, studenten en andere ketenpartners.”
Wat houdt de opdracht precies in?
“Ik ondersteun diverse projecten en hou mij bezig met informatiebeheer. Zo heb ik mij bezig gehouden met verschillende projecten die flexibel studeren mogelijk moeten maken voor studenten, maar ook met de opzet van een studentenpanel, zodat we input van studenten gelijk mee kunnen nemen in de verdere ontwikkeling van Studielink en de studentbetrokkenheid kunnen vergroten. Daarnaast heb ik een project begeleid waarin we een impactanalyse hebben uitgevoerd naar de gevolgen van een nieuwe subsidieregeling vanuit de overheid.”
Bevalt het je bij Studielink?
“Zeker! Ik zit er nu bijna een jaar. Het is afwisselend en er is genoeg te doen. Studielink werkt Agile en dat past heel erg goed bij mij. Er is ruimte om aan te geven waar ik mij het liefst mee bezig hou en daar wordt ook echt naar geluisterd. Zo kan ik goed ontdekken wat wel en wat niet bij me past. Ik merk dat ik als Young Professional echt wat toevoeg, doordat ik naar alles kijk met een verandermanagementoog. Verder past de visie – de student staat centraal – heel goed bij mij. Niet alleen omdat ik zelf net student-af ben, maar ook omdat ik het bekijk vanuit de functionele kant. De techniek is niet leidend, maar de oplossing is leidend: wat heeft de student eraan?”
Hoe zie jij je professionele toekomst?
“Ik heb geen idee waar ik over vijf jaar sta en dat vind ik ook wel prettig. Ik denk dat ik ook nog in de profitsector wil rondkijken en misschien dat ik ooit zzp’er wil worden, maar dan wil ik wel beschikken over een goed netwerk en voldoende expertise. Ik wil aan de hand van mijn ervaring en nieuwe mogelijkheden die op mijn pad komen mijn volgende stap zetten. Als ik te lang hetzelfde doe, raak ik mijn enthousiasme kwijt. Ik ben heel nieuwsgierig en mijn drive is dat ik mijzelf wil blijven ontwikkelen door te ervaren.”